1 Alle kan bli bedre til å lese
1.1 Du kan bli bedre til å lese
1.2 Gode leseferdigheter til nytte og glede
1.3 Boka gir deg kunnskaper og ferdigheter
1.4 Lesetrening virker
1.5 Trening må til
1.6 Du kan bruke boka på flere måter
Sammendrag – Kapittel 1
2 Leseferdigheter og lesevaner
2.1 Bli klar over hvordan og hvorfor du leser
2.2 Mål din lesehastighet og oppfatning
2.3 Klargjør dine lesevaner
2.4 Klargjør dine oppfatninger om lesing
2.5 Lesingens hensikt og mål – hvorfor leser du?
2.6 Motivasjon for bedre lesing
2.7 Sett deg mål for din lesehastighet
Sammendrag – Kapittel 2
3 Les bedre
3.1 Gode leseferdigheter
3.2 Lesestrategi gir bedre lesing
3.3 Støtte lesingen med andre tiltak
3.4 Få vekk vanlige lesefeil
3.5 Legg forholdene til rette for bedre lesing
Sammendrag – Kapittel 3
4 Bruk øynene riktig
4.1 Øyets bevegelse og fiksering under lesing
4.2 Bruk øynene riktig
4.3 Tren inn riktig øyebevegelse med lesestøtte
4.4 Dra opp øyets hastighet ved hjelp av lesestøtte
4.5 Om bruk av lesestøtte
4.6 Trene øyebevegelser
4.7 Lese linjene baklengs
Sammendrag – Kapittel 4
5 Øk lesesynsfeltet
5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen
5.2 Test lesesynsfeltet ditt
5.3 Tren lesesynsfeltets bredde
5.4 Tren lesesynsfeltets høyde
5.5 Tren lesesynsfeltets bredde og høyde
5.6 Spaltelesing – midtlinjeteknikken
5.7 Lese med 2 fikseringer per linje: To- stoppmetoden
Sammendrag – Kapittel 5
6 Les ord som bilder
6.1 Lese ordene som bilder
6.2 Auditiv og visuell lesing
6.3 Leseprosessen og bedre leseferdigheter
6.4 Lær ordene som bilder ved å visualisere dem
6.5 Les grupper av ord som bilder
6.6 Koble bildet av ordet til ordets lyd
6.7 Koble bildet av ordet til ordets betydning
6.8 Visualisere abstrakte ord
6.9 Oppfatt ordene med et raskt blikk
6.10 Utvid ditt ordforråd
6.11 Lær deg de viktigste signalordene som bilder
Sammendrag – Kapittel 6
7 Press opp lesehastigheten
7.1 Press opp lesehastigheten
7.2 Treningsprinsipper for hastighetstrening
7.3 En økt for hastighetstrening
7.4 Press opp lesehastigheten med midtlinjeteknikken
7.5 Enda høyere lesehastighet
7.6 Viktig når du leser hurtig
Sammendrag – Kapittel 7
8 Skumlesing
8.1 Skumlesing gir oversikt over tekstens oppbygning og innhold
8.2 Lese utvalgte deler av teksten
8.3 Skumlese store deler av teksten
8.4 Strategi for skumlesing
8.5 Klargjør hensikt og mål med skumlesingen
8.6 Etterarbeidet
8.7 Tren på skumlesing
Sammendrag – Kapittel 8
9 Skanning
9.1 Skanning er å finne fram til temaer, ord og opplysninger
9.2 Skan på samme måte som du skumleser
9.3 Strategi for skanning
9.4 Klargjør hensikt og mål med skanningen
9.5 Tren på å skanne tekster
Sammendrag – Kapittel 9
10 Superlesing
10.1 Superlesing – din maksimale lesehastighet
10.2 Trinnene i superlesingsmetoden
10.3 Legg forholdene til rette for superlesing
10.4 Forbered superlesingen
10.5 Visualiser deg som superleser
10.6 Sett hjernen i alfatilstand
10.7 Superlesingsteknikken
10.8 Superlesingens etterarbeid
Sammendrag – Kapittel 10
11 Fotolesing
11.1 Fotografér sidene med blikket
11.2 Du kan fotolese
11.3 Fotolesingsmetoden
11.4 Fotolesingsteknikker
11.5 Bruk av fotolesing
Sammendrag – Kapittel 11
12 Reflekterende lesing
12.1 Arbeid aktivt med teksten
12.2 Refleksjon er bearbeiding i hjernen
12.3 Reflektere på tekstens premisser
12.4 Se teksten i en større sammenheng
12.5 Koble det du har lest til din egen virkelighet
12.6 Auditiv (hørselsmessig) bearbeiding
12.7 Visuell bearbeiding
12.8 Kinestetisk (bevegelses) bearbeiding
12.9 Tanke- og følelsesmessig bearbeiding
12.10 Andre synsvinkler
12.11 Anvendelse og mestring
12.12 Veksle mellom forskjellige lese- og refleksjonsmåter
12.13 Strategi for reflekterende lesing
Sammendrag – Kapittel 12
13 Lese fra dataskjerm
13.1 Lese fra dataskjerm
13.2 Still skjermen riktig
13.3 Legg forholdene til rette
13.4 Rull teksten over skjermen
13.5 Bruk musepilen som pekeredskap
13.6 Ta utskrift og les fra papir
Sammendrag – Kapittel 13
14 Strategier for god lesing
14.1 Lesestrategiens hovedprinsipper
14.2 Lese for utdannelse, arbeid og fritid
14.3 Lesingens plass i livet
14.4 Lesingens overordnede mål
14.5 Lesingens hensikt – hvorfor leser du en tekst?
14.6 Lesingens mål – hva vil du oppnå med å lese en tekst?
14.7 Hva slags litteratur er dette?
14.8 Finn riktige lesemåter
14.9 Ta hensyn til tekstens struktur, oppbygning og innhold
14.10 Bruk tekstens signalord
14.11 Lag og bruk leseplaner
14.12 Del lesingen inn i økter
14.13 Lese fagbøker
14.14 Lese fagartikler
14.15 Lese rapporter, utredninger og tilsvarende tekster
14.16 Lese bruksanvisninger
14.17 Lese blader og tidsskrifter
14.18 Lese aviser
14.19 Lese skjønnlitteratur
14.20 Lese brev
14.21 Lesestrategi for internett
14.22 Velg dine lesestrategier
Sammendrag – Kapittel 14
15 Notater og markeringer i teksten
15.1 Markér for å oppfatte og forstå
15.2 Markeringer i teksten
15.3 Markere nøkkelord eller -setninger?
15.4 System og symboler for markering i margen
15.5 Notater i teksten
15.6 Notater fra teksten
15.7 Lesestrategi med markeringer og notater
Sammendrag – Kapittel 15
16 Repeter for å huske og forstå
16.1 Repetisjon mangedobler utbyttet
16.2 Vit hvorfor du repeterer
16.3 Repeter på mange måter
16.4 Repeter på flere tidspunkter
Sammendrag – Kapittel 16
17 Legg forholdene til rette
17.1 Leseforholdene påvirker lesingen
17.2 Legg det fysiske arbeidsmiljøet til rette
17.3 Legg andre fysiske forhold til rette
17.4 Bedre de mentale forholdene
17.5 Forhold til andre mennesker
Sammendrag – Kapittel 17
18 Konsentrasjon – hukommelse – forståelse
18.1 Det meste henger sammen
18.2 Legg forholdene til rette for god konsentrasjon
18.3 Bli kvitt konsentrasjonsproblemer
18.4 Gi hukommelsen bedre muligheter
18.5 Oppfatning og forståelse
18.6 Styrk motivasjonen
18.7 Bruk viljen – ditt viktigste hjelpemiddel i lesing
18.8 Tren, tren og tren
Sammendrag – Kapittel 18
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
19.1 Kvitt deg med leseproblemer, myter og misforståelser
19.2 Råd mot myter og misforståelser
19.3 Vanlige leseproblemer gir lav lesehastighet og oppfatning
19.4 Bli kvitt leseproblemer
Sammendrag – Kapittel 19
20 Trivsel, helse og ernæring
20.1 Fysisk aktivitet og trivsel gir bedre lesing
20.2 Lesing gir bedre humør, trivsel og helse
20.3 Kroppens og hjernens viktigste næringsstoffer
20.4 Alle kan øke hjernekapasiteten med riktig kosthold
20.5 Riktig kosthold
Sammendrag – Kapittel 20
21 Din fantastiske hjerne
21.1 Du kan bruke mer av hjernen
21.2 Hjernens oppbygning og virkemåte
21.3 Tre måter å øke hjernekapasiteten på
21.4 Hjernen utvikles og bedres ved bruk
21.5 Hjernens hoveddeler
21.6 Bruk mer av hjernen
21.7 Hjernens fire tilstander
21.8 Bruk dine mentale evner
21.9 Hjernebasert læring
21.10 Ta vare på hjernen din
Sammendrag – Kapittel 21
22 Et program for bedre lesing
22.1 Selvdisiplin, motivasjon og selvtillit
22.2 4 – 6 ukers trening gir resultater
22.3 Treningsprogram for bedre lesing
22.4 Videregående treningsprogram for bedre lesing
Sammendrag – Kapittel 22
Tillegg 1 Ordliste
Tillegg 2 Trening av øyebevegelse
T2.1 Bruk linjal som lesestøtte
T2.2 Les med lesevindu
Tillegg 3 Trening av lesesynsfeltet
T3.1 Tren lesesynsfeltets bredde
T3.2 Tren lesesynsfeltets høyde
T3.3 Tren lesesynsfeltet med spaltelesing
T3.4 Lese med 4, 3 og 2 fikseringer per linje
Tillegg 4 Lær flere ord som bilder
T4.1 Vanlige ord på norsk
T4.2 Lær vanlige uttrykk som bilder
T4.3 Lær oppbygningen av ordene
Tillegg 5 Hastighetstrening
T5.1 Press opp lesehastigheten med lesestøtte
T5.2 Press opp lesehastigheten med linjal
T5.3 Press opp lesehastigheten med lesevindu
T5.4 Lag din egen leseinstruksjon på lydbånd
T5.5 Press opp lesehastigheten med en metronom
Tillegg 6 Hjernekart
T6.1 Hjernekart er et bilde med ord og bilder
T6.2 Alle kan bruke hjernekart
T6.3 Hjernekart kan brukes til mye
T6.4 Reglene for hjernekart
T6.5 Eksempel på lesestrategi med hjernekart
Tillegg 7 Tekster til lesetester
T7.1 Mål lesehastigheten
T7.2 Lesetest 2 – Faglitteratur
T7.3 Lesetest 3 – Skjønnlitteratur
T7.4 Lesetest 4 – Faglitteratur
Tillegg 8 Svar på lesetestene
Tillegg 9 Dine testresultater
Tillegg 10 Lag egne undervisningsplaner
T10.1 Hensikten med å bedre elevenes leseferdigheter
T10.2 Mål og hovedmomenter
T10.3 Lag dine egne undervisningsopplegg
T10.4 Praktisk gjennomføring av undervisningsopplegget
T10.5 Noen praktiske tips til lærere
T10.6 Oversikt over alle oppgavene i boka
Litteratur
Stikkordregister